کد خبر: 116944

پرتاب فرودگر ناسا از مریخ به تعویق افتاد

با اعلام ناسا پرتاب فرودگر برای بازگرداندن نمونه‌های جمع آوری شده توسط Perseverance به تعویق افتاده و نمونه‌ها تا ۲۰۳۳ به زمین ارسال نمی‌شوند.

به گزارش ثریا در حال حاضر دو فرودگر ناسا برای کاوش حیات در سیاره مریخ حضور دارند.

به گفته ناسا، جمع آوری نمونه‌های مریخ کمی زمان بر است. احتمالا نمونه‌های جمع آوری شده شواهدی از حیات در سیاره سرخ را در خود داشته باشند. ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) با همکاری هم قصد بازگرداندن چندین نمونه از مریخ به زمین را دارند. مریخ نورد Perseverance ناسا در کف دهانه Jezero به عرض ۴۵ کیلومتر این نمونه‌ها را جمع آوری می‌کند. به گفته مسئولان ناسا، جزرو یکی از بهترین مکان‌های تحقیقاتی در سیاره سرخ است؛ چرا که میلیارد‌ها سال پیش دارای یک دریاچه و یک دلتای رودخانه بوده است.

ناسا در حال بررسی طرح آزمایشی پرتاب یک فرودگر بازگشت نمونه‌ها (SRL) در سال ۲۰۲۶ است. این فرودگر یک وسیله نقلیه صعود به مریخ ناسا (MAV) و یک مریخ نورد ساخت ESA را حمل خواهد کرد. این مریخ‌نورد ظرف حاوی نمونه‌های Perseverance را در خود جای داده و آن‌ها را به MAV برای ارسال به مدار مریخ منتقل می‌کند. در آنجا، ظرف نمونه به مدارگرد بازگشت زمین (ERO) آژانس فضایی اروپا منتقل شده و در سال ۲۰۳۱ به زمین بازگردانده می‌شود.

مسئولان ناسا برای عملی شدن این پروژه از بودجه فدرال ۲۰۲۳ کاخ سفید درخواست ۲۶ میلیارد دلار کرده اند. زمان پرتاب کاوشگر دوم سال ۲۰۲۸ و تاریخ بازگشت نمونه‌ها ۲۰۳۳ است. طبق شواهد، پرتاب ERO به تعویق افتاده است. به گفته ناسا دلیل تعویق پرتاب این کاوشگر به مریخ به مدت دو سال، اجرای پروژه بین المللی نقشه یخی مریخ است.

منبع: باشگاه خبرنگاران