به گزارش ثریا - فدراسیون سرآمدان علمی ایران، از سال ۱۳۹۴ با هدف دستیابی کشور به مرجعیت علمی جهانی آغاز به کار کرده است. از جمله مهمترین اقدامات این فدراسیون، شناسایی و انتخاب محققان معتبر، متعهد و پیشرو تحت عنوان سرآمدان علمی و حمایت از آنها است.
این فرآیند سالانه و براساس فعالیتهای سه سال گذشته (منتهی به دوره ارزیابی) انجام می شود و هر سال ۱۰۰ نفر به عنوان سرآمد علمی، شناسایی و در ۲ گروه الف و ب، متناسب با اعتبار علمی کسب کرده حمایت میشوند. این فرآیند معمولا در اردیبهشت ماه هر سال انجام می شود.
برای ورود به فرآیند رقابت و ارزیابی سرآمدان علمی، دارا بودن حداقل یکی از شرایط چون میانگین ارجاعات، انتشار مقالات در ژورنالهای علمی و غیره ضروری است.
سه مرکز برتر در هفتمین دوره معرفی سرآمدان شامل:
دانشگاه صنعتی شریف
پژوهشگاه دانشهای بنیادی
تربیت مدرس
سه فرد سرآمد به این شرح است:
علی مرسلی از دانشگاه تربیت مدرس
دکتر سید حامد ابوطالبی از پژوهشگاه دانشهای بنیادی
محمد علی شهبازی از دانشگاه زنجان.
منبع : دانشگاه صنعتی شریف