به گزارش ثریا مهدی پاکزاد با اشاره به اینکه جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به زودی با حضور رئیس جمهور برگزار میشود، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که قرار است در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد، الکترونیکی برگزار کردن آزمونهای سازمان سنجش است.
معاون دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث تقلب در شیوه فعلی کنکور بسیار زیاد شده است و باید از حالت کاغذی به سمت الکترونیکی شدن تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: در این خصوص استفاده از کامپیوتر، موبایل و … مطرح شده است که به طور مثال اگر شیوه موبایل اجرایی شود، داوطلب با موبایل خود در محل برگزاری کنکور حاضر میشود و از طریق نصب اپلیکیشنهای خاص در کنکور شرکت میکند.
پاکزاد ضمن بیان این مطلب که اجرایی شدن این طرح و حذف کاغذ از روند برگزاری کنکور یکی دو سال زمان نیاز دارد، تصریح کرد: طراحی نرم افزار و سخت افزار زمان بر است و باید به صورت تماماً بومی طراحی شود چرا که باید به لحاظ امنیتی تمام ابعاد را در نظر گرفت. تأمین امنیت شبکه و داده در این پروسه بسیار مهم است.
دکتر پورعباس رئیس سازمان سنجش پیش از این درباره الکترونیکی برگزار کردن کنکور گفته بود؛ بانک سوالات کنکور الکترونیک در حال تکمیل است و این بانک باید روز به روز بر مبنای حذفیات منابع آزمون و تغییرات کتب درسی بهروز شود. نرمافزاری که برای کنکور الکترونیک طراحی شده است به صورت اتوماتیک و برمبنای بودجهای که برای آن تعریف شده است از بانک سوالات، سوالات آزمون را طراحی و به حوزه برگزاری ارسال میکند.
وی ادامه داد: جامعه هدف برای برگزاری "کنکور الکترونیک"، داوطلبان کنکور هستند، اما تعداد داوطلبان در آزمونهای نخست محدود است. اگر آزمون به صورت الکترونیک برگزار شود، داوطلبان به صورت گروههای مشخص و در بازه زمانیهای مشخص شده در کنکور شرکت میکنند. روند برگزاری کنکور الکترونیک میتواند در نوبتهای متعدد و با توجه به ظرفیت مؤسسات برگزار شود، امکان تقلب و لو رفتن سوالات وجود ندارد، چرا که سوالات بلافاصله محو میشوند.
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور