به گزارش ثریا - بر اساس سه مقاله منتشرشده در نشریه معتبر لَنسِت/ Lancet غذاهای فوقفرآوریشده بهسرعت درحال جایگزینی غذاهای تازه در رژیم غذایی کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان هستند.
مصرف این غذاها شامل فستفودها، غلات صبحانه، پروتئینبارها، غذاهای منجمد آماده و نوشابههای گازدار، با افزایش خطر ابتلا به ۱۲ بیماری از جمله چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و افسردگی مرتبط است.
آمارهای هشداردهنده
در انگلیس و آمریکا، بیش از نیمی از رژیم غذایی معمول را غذاهای فوقفرآوریشده تشکیل میدهد. برای برخی، بهویژه جوانان، کمدرآمدها و ساکنان مناطق محروم، سهم این غذاها به ۸۰ درصد میرسد.
هشدار دانشمندان: بدن انسان با این غذاها سازگار نیست
پروفسور کارلوس مونتیرو (Carlos Monteiro)، استاد تغذیه سلامت عمومی دانشگاه سائوپائولو و از نویسندگان این مجموعه مقالات، هشدار میدهد: شواهد بهوضوح نشان میدهند که انسان از نظر زیستشناختی با مصرف این غذاها سازگار نیست. این غذاها به همه اندامهای اصلی بدن انسان آسیب میرسانند.
سامانه طبقهبندی نُوا: راهنمای تشخیص غذاهای سالم
پروفسور مونتیرو و همکارانش در برزیل، سامانه طبقهبندی نوا (Nova) را توسعه دادهاند که غذاها را بر اساس سطح فرآوری از گروه یک تا چهار دستهبندی میکند:
گروه ۱: غذاهای فرآورینشده یا کمفرآوریشده (میوهها و سبزیجات تازه)؛
گروه ۴: غذاهای فوقفرآوریشده (تولید صنعتی، حاوی طعمدهندههای مصنوعی، امولسیفایرها و رنگهای مصنوعی).
تأثیرات مخرب بر سلامت
بررسی ۱۰۴ مطالعه بلندمدت نشان میدهد:
۹۲ مطالعه، ارتباط معنادار بین مصرف این غذاها با بیماریهای مزمن و مرگ زودرس را گزارش کردهاند؛ این غذاها با پرخوری، کاهش کیفیت تغذیه و افزایش مواجهه با مواد شیمیایی مضر مرتبط هستند.مقاومت شرکتهای جهانی
نویسندگان این مقالات تأکید میکنند:
شرکتهای جهانی با تبلیغات گسترده و طراحی محصولات اعتیادآور، مصرف این محصولات را افزایش میدهند؛ همچنین از مواد شیمیایی مانند امولسیفایر برای بهبود بافت و ماندگاری استفاده میکنند؛ لابیگری سیاسی مانع تصویب سیاستهای سلامت عمومی مؤثر میشود؛ وضعیت کنونی کنترل این محصولات، مشابه کنترل تنباکو در دهههای گذشته است.راهحلهای پیشنهادی
برچسبگذاری واضح روی بستهبندیها؛ محدودیتهای بازاریابی بهویژه تبلیغاتی که کودکان را هدف گرفتهاند؛ ممنوعیت عرضه در مدارس و بیمارستانها؛ الگوسازی از برنامه موفق برزیل که تا سال ۲۰۲۶ میلادی، ۹۰ درصد غذاهای مدارس را تازه یا کمفرآوریشده خواهد کرد؛هشدار نهایی
پروفسور مونتیرو هشدار میدهد: مصرف فزاینده غذاهای فرآوریشده، در حال تغییر الگوهای غذایی جهانی و جایگزینی غذاهای تازه و سنتی است. این تغییر توسط شرکتهای قدرتمند جهانی سوخترسانی میشود که با اولویتدادن به محصولات فوقفرآوریشده، سودهای کلانی بهدست میآورند.
این یافتهها زنگ خطری برای سیاستگذاران و مصرفکنندگان در سراسر جهان بهصدا درآورده است.
منبع : غذاهای فوق فراوری شده