کد خبر: 2882

معاون شورای عالی آموزش و پرورش:

عناوین و حجم کتاب‌های درسی زیاد است

معاون شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه عناوین و حجم کتاب‌های درسی زیاد است، گفت: در خیلی از کشورهای توسعه یافته‌ حداکثر 20 ساعت رسمی، آموزش دارند و بقیه‌اش فعالیت گروهی، آزمایش، تفریح و بازدید است.

به گزارش شبکه علمی ثریا، احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگویی در خصوص نگرش این شورا نسبت کاهش کتب درسی، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که بارها در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد، تعدد عناوین درسی در دوره‌های مختلف و حجم کتب درسی است.
وی ادامه داد: کارشناسان معتقدند که هر دو موضوع به ویژه در دوره ابتدایی آسیب‌زاست چرا که دانش‌آموزان دبستانی کتاب‌ها را با جثه نحیف‌شان حمل می‌کنند و به مدرسه می‌برند؛ این موضوع بهداشت روانی و سلامت جسمی آنها را تهدید می‌کند و ما هم توصیه نمی‌کنیم که انقدر عناوین متعدد داشته باشیم.
عابدینی با بیان اینکه در برنامه درسی جدید، 35 ساعت برنامه هفتگی برای دانش‌آموزان تنظیم شد، گفت: 3،2 عنوان علاوه بر عناوین قبلی هم اضافه شد. ضمن اینکه مقرر شد 50 ساعت علاوه بر ساعات هفتگی بر عهده استان‌ها باشد تا در مدارس برنامه بگذارند؛ تمام این شرایط، در حالی بود که پنج‌شنبه‌ها تعطیل بود و یک ساعت به ساعت هفتگی مدارس اضافه شده بود.
وی افزود: در خیلی از کشورهای توسعه یافته‌ حداکثر 20 ساعت رسمی، آموزش دارند و بقیه‌اش همین فعالیت گروهی، آزمایش، تفریح و بازدید است ولی ما آمدیم تعداد ساعات را اضافه کردیم و یک روز را هم کم کردیم و در ایام هفته هیچ روزنه‌ای برای فعالیت‌های پرورشی و تربیتی نگذاشتیم.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه عناوین و حجم کتاب‌ها زیاد است، گفت: باید دانش‌آموزان روی چیزی که یاد می‌گیرند فکر کنند و نباید حفظ کنند؛ باید به دانش‌آموزان سرخط بدهیم نه اینکه مو به مو اطلاعات را یاد بگیرند یعنی فقط جهت را روشن کرده و افق را نشان می‌دهیم تا دانش‌آموزان خودشان جستجو کرده و برای یادگیری تلاش کنند.
وی تصریح کرد: این تفکر 50 سال پیش که معلم منبع اطلاعات بود باید تغییر کند و بدانیم این روش، ما را به هیچ راهی نمی‌رساند.
عابدینی تأکید کرد: در حال حاضر رسماً شورای عالی آموزش و پرورش طرح و پیشنهادی در این خصوص نداشته است.