به گزارش شبکه علمی ثریا، حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی به ۲۰ قانون زیست اخلاقی اشاره می کند.
در ادامه این قوانین را با هم می خوانیم:
۱- دانش لازم و کافی درباره مسائل مختلف زندگی، آگاهی از مهارتها و تکنیکهای خوب زیستن و آگاهی از مهارتهای حل مسأله و برخورد با مشکلات، سه شرط مهم برخورداری از یک زندگی خوباند.
۲- همواره پیرو حقیقت باش؛ حتی اگر بر ضرر تو باشد.
۳- علیرغم همه سختیها و شکستها، هرگز امید خود را از دست نده؛ از دست دادن امید، یعنی تن دادن به فرومایگی و پوچی.
۴- با مخالفان خود، هر اندازه هم بیانصاف باشند، با عقلانیت برخورد کن؛ هرگز به شیوههای غیراخلاقی آنها متوسل نشو.
۵- از پذیرش یا انکار اکثریت، باک نداشته باش؛ اکثریت معیار حقانیت نیست.
۶- هیچ گاه منفعلانه، با چیزی موافقت یا مخالفت نکن.
۷- لذت کُشتی به زمین زدن دیگران است؛ اما لذت زندگی به بلند کردن دیگران است. این لذت را از دست نده.
۸- تواناییات را برای گرهگشایی از زندگی دیگران به کار گیر؛ نه برای گرهافزایی در کار آنان.
۹- نوعدوستی، خدمت به خلق، فداکاری و ایثار، تعهد به حقیقت، از اموریاند که به زندگی معنا میدهند. با ممارست در این کارها، به زندگی خود معنا دهید.
۱۰- دلسوزی و شفقت نسبت به سایر انسانها و تلاش در جهت زدودن مشکلاتشان، شرط انسانیت و نشانهای از سلامت روح و روان است: تو کز محنت دیگران بیغمی/ نشاید که نامت نهند آدمی
۱۱- از توان فردی و اعتبار اجتماعی خود برای حل مشکلات دیگران استفاده کنید.
۱۲- شادی واقعی در خدمت به دیگران و یاری رساندن به نیازمندان است؛ این شادی را از خود دریغ نکنید.
۱۳- خدمت بیچشمداشت به نیازمندان، لذتبخش است؛ این لذت را با نیت الهی داشتن، هم بیشتر کنید و هم جاودانه.
۱۴- افراد دارای «هوش اخلاقی» برتر، نه تنها محبت خود را از کسانی که از آنها انتظار محبت دارند، دریغ نمیکنند؛ بلکه بدیهای دیگران را نیز با خوبی جبران میکنند.
۱۵- انسانهای اخلاقی، نسبت به همه مخلوقات الهی محبت میورزند: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست/ عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.
۱۶- همه مخلوقات، اعم از جاندار و بیجان، همواره به ذکر خدا مشغولاند: «وَ إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» (اسراء/ ۴۴)، بکوشید شما نیز از این قافله عقب نمانید.
۱۷- اگر غذای جسمانیمان اندکی تأخیر شود، با همه وجود به تکاپو میافتیم؛ انسانهای اخلاقی، در برابر تأخیر در تغذیه فرهنگی و معنوی خود چنین حالتی دارند؛ پس برای اخلاقی زیستن، باید حساسیتهای فرهنگی و تعالیجویانه خود را بالا برد.
۱۸- بیشتر از حساسیت دربرابر بیماریهای جسمی، باید در برابر بیماریهای روحی و معنوی حساسیت داشت.
۱۹- همگان در برابر جنگ نظامی و ناامنی اجتماعی حساسیت داریم؛ انسانهای اخلاقی، حساسیتی به مراتب بیشتر، در برابر جنگ نرم و ناامنیهای اخلاقی و فرهنگی دارند.
۲۰- یک جامعه پویا همان طور که در برابر نفوذ تروریستها حساسیت دارد و از مسؤولان انتظار برخورد جدی و بدون ملاحظه با آنان را دارد، باید بیش از آن در برابر نفوذ تروریستهای فکری و اندیشهای حساسیت داشته باشد، اگر چنین نیست، این نشانه بیماری آن جامعه است؛ که اگر درمان نشود، ممکن است به نابودی آن منجر شود.
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تير 1396 - 09:41
کد خبر: 3648
یادداشت؛
قوانین زیست اخلاقی
افراد دارای «هوش اخلاقی» برتر، نه تنها محبت خود را از کسانی که از آنها انتظار محبت دارند، دریغ نمیکنند؛ بلکه بدیهای دیگران را نیز با خوبی جبران میکنند.