به گزارش شبکه علمی ثریا به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجتالاسلام سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه نهمین دور گفتوگوهای دینی مرکز بینالمللی گفتوگوی ادیان و تمدنهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها، با اشاره به برگزاری این دور از گفتوگوها گفت: مسألهای که امروز در نهمین دور گفتوگوهای دینی مطرح میشود، سوءبرداشت از متون مقدس و نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت، است.
وی افزود: در تاریخ اسلام، اولین گروه خوارج بودند که خارج از چارچوب نظر، کفر و ایمان را در عمل آوردند و معتقد بودند مرتکب گناه کبیره، کافر است و کافر را باید کشت که این نگاه خطرناک تا سالها باعث کشتار شدید میشد.
نواب اظهار کرد: در قرن اخیر هم برخی با استفاده از مفاهیم اسلامی با نگاه خوارجی به اسلام بازگشتند و امروز در همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی به یک خطر بزرگ تبدیل شدهاند.
وی با تأکید بر تداوم و استمرار گفتوگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها یادآور شد: سوءاستفاده از متون مقدس در تمام ادیان بوده است و هست و با این جلسات خاتمه نخواهد یافت، بنابراین لازم است بحثهای بین ادیانی در مراکز آکادمیک به طور مداوم ادامه یابد تا بتوانیم به مسیر مشترکی که همزیستی مسالمتآمیز است، دست یابیم.