به گزارش شبکه علمی ثریا، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در بیست و نهمین جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: معلم مؤثرترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است و یکی از اهداف این نظام ایجاد انسجام و وحدت ملی است که بر عهده معلمان است.
وی افزود: تقویت نظام جذب معلم به خصوص در استانهای مرزی ضروری است؛ درحال حاضر بیش از 85 هزار معلم در مناطق مرزی کشور مشغول به خدمت هستند که متأسفانه ترکیب جنسیتی متعادلی ندارند به طوری که 63 درصد مرد و 37 درصد زن هستند و این موضوع یکی از عوامل ترک تحصیل دختران است.
چهاربند، نرخ ماندگاری معلمان در مناطق محروم مرزی را 59 درصد اعلام و عنوان کرد: جابهجایی معلمان در یک دوره 3 ساله، کاهش تأثیرگذاری تعلیم و تربیت در این مناطق را در پی داشته است.
رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نرخ پایین جذب معلم در مناطق بومی را یکی از چالشها دانست و افزود: علیرغم تخصیص ردیفهای استخدامی به مناطق محروم و مرزی در سالهای قبل، جذب مطلوبی صورت نگرفته است و افراد غیربومی جذب شدهاند.
وی ادامه داد: برای تقویت وضعیت جذب معلم در مناطق مرزی، ارائه دورههای کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته ویژه معلمان مرزی پیشنهاد میشود تا در این کمیته مصوب شود.
چهاربند اصلاحات در برنامههای درسی تربیت معلم ویژه مناطق مرزی با توجه به شرایط فرهنگی و بومی را از دیگر ضروریات دانست و افزود: در 10 استان مرزی 36 هزار کلاس درس مختلط ابتدایی و 5 هزار کلاس مختلف متوسطه دوره اول داریم.